Waar vergaderen we? En hoe laat?
En hoe geraken we daar? En weer thuis?
Transport is in ons land een van de grote veroorzakers van CO2-uitstoot. Het is de optelsom van privévervoer, woonwerkverkeer, economische activiteit en reizen.
Ook voor de werking en de activiteiten van onze verenigingen, parochies, scholen, congregaties en bewegingen is mobiliteit belangrijk.
We gaan naar vergaderingen, organiseren uitstappen, verzamelen op zondag in de kerk en treffen elkaar voor vrijwiligerswerk.
Nationale organisaties hebben beroepskrachten die lokale groepen of afdelingen bezoeken, vormingen organiseren, en bovenlokale activiteiten opzetten. Grotere organisaties of congregaties beheren vzw's of instellingen voor dienstverlening of welzijnswerk, revalidtiecentra, enz... Zij kunnen een mobiliteitsbeleid ontwikkelen, zowel als deel van hun personeelsbeleid als voor hun vrijwilligerswerk.
Het is zeker niet altijd mogelijk om koning auto van zijn troon te stoten. Wie veel avondvergaderingen heeft, weet dat het vanuit de meeste gemeenten en dorpen onmogelijk is om na 22 u nog via het openbaar vervoer weer thuis te geraken.
Toch komen we met een aantal vuistregels al een heel eind:
- We stimuleren het gebruik van openbaar vervoer.
- Voor verplaatsingen aanvullend bij het openbaar vervoer, hebben we voor de medewerkers van onze organsiatie een abonnement op Blue Bike. Blue Bike heeft fietsen ter beschikking aan 47 NMBS-stations. Je kan lid worden, zowel voor privé als voor zakelijk gebruik. Vind hier alle info.
- Bereikbaarheid met de fiets of het openbaar vervoer is een belangrijk element in de langetermijnvisie voor de toekomst van de parochiekerken
- We organiseren bijeenkomsten, vormingsdagen, enz... op plaatsen die met de fiets of met het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Als dat niet kan, organiseren we een shuttledienst van het station of bushalte tot aan de plaats waar we samenkomen.
- We plannen het einde van onze samenkomsten zo, dat de deelnemers de laatste bus of trein nog kunnen nemen.
- Waar openbaar vervoer geen optie is, promoten en doen we zelf aan carpoolen.
- Voor verplaatsingen en uitstappen met een grotere groep, rijden we niet met een autokaravaan, maar huren we een bus.
- We zorgen voor vervoer voor minder mobiele mensen.
- Als we met onze organisatie een auto moeten kopen, overwegen we de aanschaf van een elektrische wagen
- We doen mee met autodelen. Door met meerdere mensen een auto te gebruiken, moeten er minder geproduceerd worden, en ook dat vermindert het verbruik aan materiaal en energie.
Autodelen is een verzamelnaam voor verschillende systemen en contracten, zowel voor privé als voor zakelijk gebruik. Een bekende aanbieder is Cambio. Maar er zijn ook andere, soms lokale systemen.
Vind een overzicht bij autodelen.net.
Het werkt ook in twee richtingen, zowel voor wie een auto heeft als voor wie er géén heeft.- Jouw organisatie wordt lid bij een aanbieder met een eigen vloot, en je gebruikt een wagen als je die nodig hebt.
- Jouw organisatie heeft wagens die bvb. na de diensturen niet gebruikt worden. Je kan ze aanbieden om te gebruiken als deelauto.
- Je kan ook met je buurt of wijk of groep een gesloten autodeelsysteem opzetten. Het is een kostendelend principe. Cozycar organiseert dergelijke lokale initiatieven, heeft een aangepaste autodeelpolis en heeft momenteel ruim 500 aangesloten autodeelgroepen in België.
- De website van het Netwerk Duurzame Mobiliteit is een goede plek om inspiratie op te doen over hoe in jouw buurt kan gesleuteld worden aan de mobiliteit van de toekomst.