logo nrv

Rechtvaardigheid en Vrede

Negen christelijk geïnspireerde solidariteitsorganisaties werken samen in het netwerk aan gemeenschappelijke initiatieven. 

Meer...

Clipboard01

#KerkAanHetWerk

De maatschappelijke inzet waartoe de christelijke traditie oproept, toont zich in de gedreven werking van onze lidorganisaties en de veelzijdige initiatieven in de bisdommen.

Meer...

 

laudatosiboom ad

Naar klimaatneutraal kerkelijk vastgoed

In samenwerking met de bisschoppen, startte NRV-Ecokerk een sensibiliserend en ondersteunend project voor het duurzaam maken van kerkelijk vastgoedpatrimonium.

Meer...

7 sprong liggend 255px

Campagne Ecokerk

Met de campagne voor de scheppingsperiode van 2024, legt Ecokerk opnieuw de focus op 'alles wat ademt en leeft', de rijke biodiversiteit van onze wereld die helaas sterk bedreigd is door toedoen van de mens.

Meer...

 

Speels, avontuurlijk, vormend en leeftijdsgericht

Duurzame keuzes inspireren lokale KSA-groepen.

270 groepen en 35.500 leden vormen samen KSA, één van de grootste jeugdbewegingen in Vlaanderen!
Speels, avontuurlijk, vormend en leeftijdsgericht bezig zijn in groep is het basisrecept van onze werking. Dankzij het engagement van duizenden jongeren die verantwoordelijkheid opnemen, bieden we kinderen en jongeren op plaatselijk niveau de kans om al spelend hun grenzen te verleggen.

Daarbij primeert het groepsgevoel en is creativiteit nooit ver weg. Zo kunnen kinderen en jongeren zich verder ontplooien en groeien naar een eigen engagement binnen de jeugdbeweging en de bredere samenleving, met respect voor de K in onze naam.

logoAls koepel laat KSA zijn leden en leiding niet zomaar aan hun lot over. We voorzien voor de leiding de nodige vormingsmomenten, waar uitwisseling en ervaring opdoen centraal staan. Door groepsoverschrijdende initiatieven willen we het bewegingsgevoel verder aanwakkeren en zorgen dat KSA voor hoe langer hoe meer kinderen een thuis mag worden.

 

Klimaatactie…


Op kantoor

Op de KSA-secretariaten is er oog voor duurzaamheid. Dat vertaalt zich in een aantal keuzes voor kantoormateriaal en acties om de collega’s en bezoekers te sensibiliseren.

KSA trein Joepie 300

We geven de voorkeur aan kantoormateriaal met duurzame labels, zoals gerecycleerd printpapier, schrijfmateriaal uit gerecycleerd materiaal of toestellen met laag energieverbruik.
Lunch verorberen of ’s avonds kokkerellen voor vergaderingen met vrijwilligers, daarvoor duiken we de keuken in. We willen in de toekomst nog meer werk maken van het aankopen van lokale (verpakkingsvrije) producten en minder voedsel verspillen.
Er wordt extra aandacht gelegd op het doven van lichten, het uitzetten van sluipverbruikers en het correct instellen van de verwarming. Het naleven van de sorteerregels is een must.
Om aandachtspunten in de kijker te zetten spelen we gretig in op campagnes zoals Dikketruiendag.


Onderweg

In het algemeen hanteren we het STOP-principe (volgorde stappers, trappers, openbaar vervoer en personenwagens). Alle collega’s worden gestimuleerd om het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer. Het treinabonnement en de fietskilometers worden door de werkgever vergoed. Is verplaatsing met de auto noodzakelijk, dan wordt carpooling gestimuleerd.

Bij initiatieven en vormingen wordt zoveel mogelijk gekozen voor een met het openbaar vervoer bereikbare locatie en we zetten daar bewust op in via op maat gemaakte vervoertrajecten per groep (bv. tijdens Joepie). Is dat niet het geval dan bekijken we of een busregeling mogelijk is of moedigen we carpooling aan.

In onze winkel

KSA crea karton 300Voor onze producten van de KSA-winkel streven we naar een zo mens- en milieuvriendelijk mogelijke keuze. Vanzelfsprekend is kinderarbeid nooit aanvaardbaar! We toetsen steeds de ecologische en sociale voorwaarden af.
Als een producent een eco-label of bedrijfscertificaten kan voorleggen, worden deze aanvaard, mits enig naslagwerk over wat er precies achter dit label of certificaten steekt. De aanwezige labels of certificaten kunnen een extra motivatie zijn om met een bepaalde producent in zee te gaan.

Indien het niet mogelijk is om een product aan een minimum aan sociale en milieubewuste normen aan te maken, wordt er beslist om het product niet aan te maken. Producten die uit één materiaalsoort zijn geproduceerd krijgen de voorkeur, omdat deze makkelijker te recycleren zijn.

We proberen de verpakkingen in onze verkoopsdienst, in samenspraak met de producent, zoveel mogelijk te beperken. Als we toch verpakkingen gebruiken, kiezen we voor recycleerbare verpakkingen (papier en karton) of polypropyleen.

Daarnaast moeten de gadgets stevig en nuttig zijn. Het heeft geen zin om naar milieuvriendelijke producten te streven en op hetzelfde moment gadgets te verkopen die eigenlijk overbodig zijn. Nutteloze voorwerpen, die snel worden weggeworpen, worden niet als verkoopsproduct aangeboden.

KSA Goeienboef 300Bij onze groepen

We hopen dat we KSA-groepen voldoende kunnen inspireren en aanzetten tot actie via onze voorbeeldfunctie, via de duurzame organisatorische elementen van onze initiatieven en via onze communicatie: het leidingstijdschrift Kompas, de ledentijdschriften, onze website en publicaties, sociale media…

In het KSA-lokaal moet voor water- en energiebesparende maatregelen gekozen worden. Via www.jeugdlokalen.be worden tips aangereikt.

Op kamp stimuleren we de keuze voor ecologische voeding via de actie ‘Goeien BOEF’ en onze brochure ‘Goed om (w)eten’, met een checklist voor gezonde voeding. Ook voor andere ecologische kampkeuzes, zoals vervoer, verspreiden we tips & tricks.

We organiseren nu en dan acties om de groepen aan te zetten tot duurzaam gedrag. Zo zetten we anno 2017 een sorteer- en een boomplantactie op. In 2016 was er een klimaatactie, met 10 tips om de ecologische voetafdruk van de groepen te verkleinen

Ruth Busschaert, KSA nationaal

www.ksa.be

 


BroederlijkDelen logoNEW FullColorWeb 160px logocaritas 110px Caritas int be cmyk 110px Afbeelding7 orbit2 paxchristi present logo 110 180228 LogoWZS 120px wzz logo vzw 200px