Hoe kan de kerk een bruggenbouwer zijn in een verdeelde samenleving? (© NRV-SP)

 

Bill Purcell, professor aan de University of Notre Dame, USA, valt met de deur in huis door de toegenomen polarisering in de Amerikaanse samenleving te beschrijven: ongezien sinds de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865).

Deze polarisatie tekent zich niet alleen of in de politiek, maar ook in het dagelijks leven van de mensen. En dus ook in kerkelijke kringen. 

 

Dat toont zich bijvoorbeeld in hoe de kerk aanwezig is op sociale media, maar ook in de officiële berichtgeving en communicatie van de kerk in Amerika. Het taalgebruik van media én van de kerk polariseert, ook omdat het publiek dat men wil bereiken radicaler denkt en radicalere standpunten vraagt, waarop de communicatie verder radicaliseert, waarop… Een vicieuze cirkel is geboren. Politici, media en instituties versterken polarisering, in een wisselwerking waarbij ze elkaar voortdurend aanjagen.
Hoe nog werken aan verbondenheid en het gemeenschappelijk belang in zulke een gepolariseerde samenleving en kerk? Hoe kunnen christenen hun interne verdeeldheid overstijgen? Hoe kan de kerk een bruggenbouwer zijn in een verdeelde samenleving?

 

Wie meest kwetsbaar is, maakt grotere kans om te radicaliseren

volk 7 Met deze vragen in het achterhoofd houdt Purcell een pleidooi om als kerk naar de marges van de samenleving te gaan “working on the margins”, om net de meest kwetsbare en achtergestelde mensen – die vaak sterk polariseren in hun denken – te betrekken. Hij stipt daarbij aan dat er een kloof bestaat tussen het intellectuele denken en de diepgaande analyse van de academische wereld en een deel van de bevolking die dit niet lijkt te willen horen. Ook de rol van de “vierde macht” of (sociale) media die enkel bepaalde perspectieven versterken en de nuancering nalaten. 

 

Leerprocessen faciliteren

Voor Purcell liggen de sleutels naar meer verbonden samenleven in het sociaal denken en handelen. Maar overdracht van kennis volstaat niet: “Teaching is different from educating”. Overdracht van kennis is wat anders dan een leerproces faciliteren. Purcell zoekt naar methodieken om processen bij mensen te faciliteren. Meer concreet is er voor hem nood aan:

  • vorming van kerkelijke medewerkers over sociaal denken,
  • trainingen in samenwerking,
  • toekomstige (kerkelijke) leiders (en leken) vormen,
  • gepaste methodieken om een juiste vertaalslag te maken van theorie naar praktijk

 

Over de auteur

Bill Purcell is oud-directeur en lid van het Center for Social Concerns van de Universiteit Notre Dame in de Verenigde Staten en tevens mededirecteur voor de interdisciplinaire minor Catholic Social Tradition. Het Center for Social Concerns (Notre Dame), is een interdisciplinair onderzoekscentrum voor justice education and research for the common good with communities near and farBillPurcell csrs nd edu 350
Voordien was Purcell gedurende zes jaar directeur voor de commissie Rechtvaardigheid en Vrede van het aartsbisdom Chicago.
Sociale problemen en armoede zijn voor hem belangrijke thema’s.

Terug naar het overzicht van de verschillende bijdragen.
Meer weten over deze voordracht van Bill Purcell, contacteer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

 


Clipboard01

Voor het expert seminar 'From Ideology to Social Discernment' nodigde professor Ellen Van Stichel, directeur van het ccst, collega-professoren wereldwijd uit om hun expertise in te brengen.

Het NRV-team had het voorrecht om van op de eerste rij te mogen proeven van hun rijke inzichten.

In opeenvolgende bijdagen geven we een korte smaakmaker van elke bijdrage. Proef mee en klik op de links.

BroederlijkDelen logoNEW FullColorWeb 160px logocaritas 110px Caritas int be cmyk 110px Afbeelding7 orbit2 paxchristi present logo 110 180228 LogoWZS 120px wzz logo vzw 200px