Global Social Projects voor hernieuwbare energie

Energiearmoede bestrijden met hernieuwbare energie.


Meer dan een miljard mensen wereldwijd hebben geen toegang tot elektriciteit. De Global Social Projects van Vlerick Business School helpen de energiearmoede te bestrijden door gemeenschappen oplossingen voor duurzame energie te bieden. Die brengen niet alleen sociale en economische voordelen met zich mee, maar komen ook het milieu ten goede. 

 

 

 

Vlerick Business School 150px

Projecten met een maatschappelijk doel

Tijdens het laatste jaar van hun opleiding werken Masters- en MBA-studenten mee aan een bedrijfsintern project. Meestal gebeurt dat in teams van twee of drie. Die projecten focussen doorgaans op marktonderzoek of een vorm van consultancy. Als een project een maatschappelijk doel heeft of sociaal ondernemerschap ondersteunt, valt het onder de noemer ‘Global Social Project’ (GSP). Organisaties die zich toeleggen op GSP’s genieten een financieel voordeel in vergelijking met bedrijven die standaardprojecten op touw zetten.


Goed voor het milieu

Toevallig hadden de meeste GSP’s in 2016 betrekking op duurzame energie. Allemaal wilden ze minder bevoorrechte gemeenschappen makkelijker toegang bieden tot energie, en dat op een duurzame manier.  

Samson Hadush, postdoctoraal onderzoeker bij het Vlerick Energy Centre, legt uit waarom ze in de wolken zijn met deze projecten: “de energiesector is een van Vlerick’s belangrijkste strategische doelen. De energie van fossiele brandstoffen, zoals steenkool, olie en aardgas, is niet hernieuwbaar. Fossiele brandstoffen zijn namelijk eindig: ze kunnen niet worden aangevuld. De opsporing, winning en omzetting van die niet-hernieuwbare brandstoffen worden almaar duurder. Bovendien zijn de productie en het gebruik van niet-hernieuwbare energie schadelijk voor het milieu, voornamelijk door de uitstoot van CO2. Hernieuwbare energiebronnen, zoals de zon en de wind, raken echter nooit op. Die bronnen zijn oneindig: ze worden snel aangevuld en kunnen steeds opnieuw worden benut. Energie die afkomstig is van deze bronnen – hernieuwbare energie dus – biedt een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief voor niet-hernieuwbare fossiele brandstoffen”.


M-Power in India: bedrijfsgroei creëren

Vlerick M PowerIn India zetten drie MBA-studenten hun beste beentje voor tijdens een project bij M-Power. Dit technologieconsultancybedrijf was drie jaar actief in de sector, en hielp zijn klanten in te zetten op een optimale mix van hernieuwbare energiebronnen. Het management was echter niet helemaal tevreden over de prestaties van het bedrijf. Het was niet makkelijk om nieuwe klanten aan te trekken. “Onze studenten keerden M-Power helemaal binnenstebuiten. Het bedrijfsmodel, de structuur, de organisatie … een hele reeks aspecten werd onder de loep genomen”, vertelt Samson. “Ze stelden een alternatief businessmodel voor dat beter zou beantwoorden aan de noden van het bedrijf. Daarbij hielden ze rekening met de sociale impact, rentabiliteit, uitvoerbaarheid en financiële middelen. Verder werkten ze een strategie uit om de klantenwerving te stimuleren.


Durabilis: een businessunit voor zonne-energie opstarten in Burkina Faso

De sociale investeringsmaatschappij Durabilis is gespecialiseerd in landbouwprojecten en projecten voor duurzame ontwikkeling in landen als Guatemala, Peru, Ecuador, Colombia, Burkina Faso, Senegal en Ethiopië. Durabilis werkt sinds jaar en dag samen met Vlerick voor bedrijfsinterne projecten, aldus Samson: “Ze deden een beroep op onze school voor hun allereerste project rond duurzame energie. Het resultaat was bijzonder veelbelovend. Na een succesvol pilootproject voor zonne-energie in Burkina Faso wilde Durabilis een nieuwe businessunit opstarten die zich specifiek richt op hernieuwbare energie. Een team van masterstudenten voerde een uitgebreid marktonderzoek uit om na te gaan welk businessmodel het meest geschikt was om klanten aan te trekken in de West-Afrikaanse markt. En de studenten gingen nog een stap verder: ze testten het bedrijfsmodel niet alleen uit met potentiële klanten, maar slaagden er ook in leads aan te trekken.


Solcor in Chili: een bedrijf startklaar maken

Twee Belgische ingenieurs trokken naar Chili en richtten er Solcor op, een energiedienstenbedrijf dat zonne-energieoplossingen biedt om de energiekosten en CO2-uitstoot van kleine en middelgrote ondernemingen te verlagen. Solcor had financiële ondersteuning nodig om van start te kunnen gaan. “De ingenieurs hadden echter geen tijd om de vereiste dossiers voor te bereiden, en riepen de hulp in van Vlerick. Onze masterstudenten schreven bedrijfs- en investeringsplannen en stelden financiële verslagen op, zodat Solcor investeerders kon aanspreken. Daarnaast maakten ze nuttige documenten op voor toekomstige klanten, zoals investeringsvoorwaarden en kredietvoorstellen”, legt Samson uit. “En ook hier deden onze studenten meer dan van hen werd verwacht. Ze namen het heft in handen, en spraken potentiële klanten aan. Zo konden ze verschillende leads genereren. De eigenaars van Solcor waren in de wolken en lovend over het project. Het bedrijf is nu een actieve speler in de markt.


Krinner Solar: zonne-energieoplossingen voor de indiaanse gemeenschap

Voor het vierde GSP met betrekking tot duurzame energie trokken enkele Vlerick-studenten naar de Verenigde Staten. Niet meteen een ontwikkelingsland, maar toch zijn er minder bevoorrechte gemeenschappen. Het Duitse bedrijf Krinner ontwikkelt al bijna 25 jaar innovatieve montagesystemen. Onlangs richtte het een businessunit op die zich concentreert op zonne-energieoplossingen. Krinner Solar gebruikt voor zijn activiteiten schroeffundamenten, een van de innovaties van het moederbedrijf. Aangezien de zonnepanelen met deze systemen worden gemonteerd, zijn betonnen funderingen overbodig. Dat maakt de oplossingen nóg milieuvriendelijker en duurzamer. “Krinner Solar wilde de Amerikaanse markt betreden, en zonnepanelen ontwikkelen, aankopen en plaatsen binnen de indiaanse gemeenschap. Onze masterstudenten gingen na of in het kader van het Native American Development Program grootschalige zonne-energieprojecten konden worden opgezet op indiaans grondgebied. Ze werkten ook verschillende financiële modellen uit en verkenden de mogelijkheden tot samenwerking met de indiaanse gemeenschap”, zegt Samson.


Deelnemen aan de bootcamp rond duurzame energie

Naast GSP’s kunnen studenten zich ook op andere manieren verdiepen in de wereld van duurzame energie. Vlerick Business School organiseert jaarlijks bootcamps met betrekking tot verschillende thema’s. Deze duren drie weken en maken deel uit van het curriculum. Twee jaar geleden werd de eerste bootcamp rond energie georganiseerd. De focus lag toen op de bedrijfsmodellen van Europese energiebedrijven. Dit jaar is de bootcamp gewijd aan de duurzame energiesector. Masterstudenten – ongeacht hun achtergrond – die meer willen leren over dit onderwerp kunnen zich inschrijven voor deze editie. Volgens Samson loont het echt de moeite: “Bij een bootcamp draait alles om interactiviteit. In plaats van hoorcolleges worden uiterst interactieve sessies met bedrijfsleiders en experts georganiseerd, en kunnen studenten businesscases oplossen en bespreken. Daarom is het een zeer nuttige en waardevolle ervaring.

Leonardo Meeus, hoofddocent en directeur Energy Centre van Vlerick Business School
Samson Yemane Hadush, post-doctoraal onderzoeker

Vlerick Business School participeert ook aan het netwerk AREA (Affordable Renewable Energy For All), samen met ondermeer Oikocredit, The Shift en ODE.

www.vlerick.com

 

Ecokerk logo 144px

Campagne Ecokerk 2024

affiche liggend 255px

 Naar campagnepagina's...

 

#ik7mee: de 7-sprong van...

Het klimaatplan van...

BroederlijkDelen logoNEW FullColorWeb 160px logocaritas 110px Caritas int be cmyk 110px Afbeelding7 orbit2 paxchristi present logo 110 180228 LogoWZS 120px wzz logo vzw 200px