Wat nog niet bestaat, is een goedkope supermarkt met duurzame producten. Een supermarkt waar je goed voedsel kan kopen voor een betaalbare prijs. Tot nu, want met ons model zal dat wel mogelijk zijn.

 

Coop Centraal is de eerste participatieve supermarkt in Vlaanderen. Onze klanten zijn niet enkel consumenten, die naar de winkel komen om dingen te kopen, maar ook deelnemers: we vragen aan iedereen die wil komen winkelen om drie uur per maand in de winkel te werken. Op die manier kunnen we samen al het werk verrichten en daardoor de prijzen betaalbaar houden.

 

Ik7mee staand 300pxHoe het begon

Coop Centraal groeide uit discussies die jongeren voerden tijdens en na de klimaatbetogingen in 2019. Eenmaal dat de klimaaturgentie op de agenda stond, rezen de volgende vragen op: wat nu? Welke opbouwende projecten kunnen we ontwikkelen? Vermits we voelden dat de politici niet de handen uit de mouwen zouden steken, gingen we zelf aan de slag.

 

Visie

We willen een project opzetten, dat de betrokkenheid en het enthousiasme van een volledige generatie bevat, dat doeltreffend het probleem benadert en in lijn staat met de waarden van de klimaatjongeren.
We begrijpen dat de klimaatcrisis een sociale crisis is, daarom moeten onze oplossingen een poging zijn om ons zelf te organiseren.

 

illustrratie CC

Samenwerking

Samenwerking ligt aan de basis van Coop Centraal. We zijn een democratische supermarkt waarbij iedere klant drie uur in de maand komt werken en een aandeelhouder is. Je wordt dus een Coöperant van de supermarkt. Daardoor heeft iedereen het recht om te stemmen en mee beslissingen te nemen. Het resultaat is een betrokken gemeenschap en een bewuste klant. Als gevolg van de collectieve aankopen en samenwerking, staat de klant niet alleen.

Het democratische proces van de coöperatie, verzekert de consument dat hun aankopen beter zijn voor zichzelf en voor de wereld. Coop Centraal is enerzijds een supermarkt, maar ook een plaats waar creativiteit, samenwerking en debatten hun vrije loop kunnen gaan. Coop Centraal is niet dé oplossing, maar de plaats waar we samen komen en oplossingen ontwikkelen.

 

We zijn niet de eerste!

Onze supermarkt is zeker niet het eerste project met dit model. Er zijn overal ter wereld gelijkaardige supermarkten. Het begon allemaal in 1973, met Park Slope Food Coop. Ondertussen heeft die meer dan 17 000 leden en is ze de best verkopende supermarkt per vierkante meter in Brooklyn. Ook in Parijs, Berlijn en Madrid zijn er goeddraaiende coöps.

In eigen land zijn er al in Brussel, Verviers en Charleroi.

Het is hoog tijd dat we ook zo’n coöperatieve hebben in Vlaanderen, want net als in het Amerika van de jaren ’70 waaruit dit model is ontstaan, raken we in een economische crisis, waarin gezond voedsel enkel voor rijke mensen is. De missie van Coop Centraal is om gezonde, duurzame en verantwoorde voeding voor iedereen beschikbaar te maken, of je nu fabrieksarbeider of manager bent.
Coop Centraal is dus de "place to be" als je goed en betaalbaar voedsel wil kopen en op een positieve manier impact wil uitoefen op onze planeet en samenleving.

 

Amre van de Maagdenberg

 

Leer meer op https://decooperant.be/, de site van de eerste participatieve supermarkt in Vlaanderen!

Lees ook de bijdrage van Amre van de Maagdenberg over de werking van Fridays For Future Antwerpen.

 

Ecokerk logo 144px

Terug naar campagne Ecokerk

affiche liggend 255px

 Naar campagnepagina's...

 

#ik7mee: de 7-sprong van...

Het klimaatplan van...

BroederlijkDelen logoNEW FullColorWeb 160px logocaritas 110px Caritas int be cmyk 110px Afbeelding7 orbit2 paxchristi present logo 110 180228 LogoWZS 120px wzz logo vzw 200px